Hoe u als huisarts zorg verleent aan een ongedocumenteerde patiënt./
How to provide care as a General Practitioner to an undocumented patient
Veel huisartsen en medewerkers van huisartspraktijken zien hier tegenop omdat zij de regels niet kennen en opzien tegen de administratie. Patiënten worden geweigerd of krijgen minder goede zorg waardoor hun medische problemen verergeren.
De term “ongedocumenteerd” wordt gebruikt voor mensen met een nationaliteit van buiten de Europese Unie die geen geldig verblijfsdocument in Nederland hebben. Onder deze groep vallen bijvoorbeeld gevluchte mensen die nog geen asiel hebben aangevraagd, en mensen wiens visum verlopen is maar hier bijvoorbeeld zijn gebleven om te werken. Omdat zij bijna nergens recht op hebben in Nederland, leven zij vaak in schrijnende omstandigheden. Gelukkig hebben zij in Nederland wel recht op gezondheidszorg.
Veel artsen vinden het onduidelijk welke zorg zij precies wel of niet mogen geven aan een ongedocumenteerde patiënt. Hier is een heel overzichtelijk antwoord op: Ongedocumenteerden hebben recht op alle zorg die voor reguliere Nederlanders beschikbaar is. U kunt hiervoor het basispakket van de zorgverzekering als uitgangspunt nemen.
Het CAK, het Centraal Administratiekantoor, hanteert voor deze groep patiënten de “Regeling Onverzekerbare Vreemdelingen”.
https://www.hetcak.nl/zakelijk/onverzekerbare-vreemdelingen
Via deze regeling kan een deel van de gemaakte zorgkosten vergoed worden, indien de patiënt geen of beperkte middelen heeft om de zorg te betalen. Ongedocumenteerde mensen kunnen namelijk geen zorgverzekering afsluiten en sommige patiënten kunnen vanwege hun financiële omstandigheden de zorgkosten niet of niet volledig betalen.
Op de website van het CAK staat deze regeling heel duidelijk uitgelegd, per type zorgverlener. Voor huisartsen is het simpel. Huisartsenzorg kan altijd vergoed worden door deze regeling. U vult na afloop van het consult het betreffende formulier in, welke u samen met de factuur van de consult kosten opstuurt naar het CAK. Het CAK stort het bedrag aan u terug. U kunt 80% van het passantentarief declareren.
Op de website van het CAK staat ook precies uitgelegd hoe vergoeding van kosten kan plaatsvinden bij verwijzing naar een apotheek, ziekenhuis of andere zorgverlener.
Als u een patiënt verwijst naar een apotheek, dan verwijst u naar een apotheek met een contract met het CAK. Op de website van het CAK staat welke apotheken in uw regio een contract met het CAK hebben. Let op: deze lijst kan wijzigen, zorg dus dat u altijd de meest recente versie van de lijst bekijkt.
U schrijft op het recept “CAK” en het land van herkomst. De apotheek declareert dan een deel van de kosten van de medicatie bij het CAK. Let op: De patient moet zelf 5 euro per receptregel betalen. En de medicijnen die niet vanuit de basiszorgverzekering worden vergoed, zoals maagbeschermers en bepaalde vitaminen, worden ook voor ongedocumenteerde patiënten niet vergoed.
Ook als u een ongedocumenteerde patiënt verwijst naar een ziekenhuis, verwijst u enkel naar een ziekenhuis met een contract met het CAK. Op de website staat welke ziekenhuizen in uw regio een contract met het CAK hebben. Zorg ook hierbij dat u altijd de meest recente lijst op de website bekijkt, anders komt de patiënt achteraf in grote problemen door hoge rekeningen die hij/zij niet kan betalen. De financiële afdeling van het ziekenhuis bepaald vooraf met patiënt zijn/haar financiële situatie en bekijkt of (een deel van) de ziekenhuisrekening naar het CAK gestuurd kan worden. Als huisarts informeert u de patiënt dat hij/zij voorafgaand aan de afspraak in het ziekenhuis (mag op dezelfde dag) ALTIJD eerst langs de financiële afdeling van het ziekenhuis gaat. Als patiënt hier niet vooraf langs gaat, krijgt hij/zij sowieso een rekening thuisgestuurd.
Op de website van het CAK vindt u ook informatie over verwijzing naar andere zorgverleners.
Het is fijn als u de patiënt welkom blijft heten in uw praktijk, om de continuïteit van zorg te waarborgen.
Voor zorg aan onverzekerde EU-burgers en Oekrainers gelden dezelfde rechten, maar een andere werkwijze voor de vergoedingen van het CAK.
Op de website van het CAK staat een duidelijk stroomschema.
Mocht u nog vragen hebben over dit onderwerp, dan kunt u terecht bij een voor u bekende organisatie, of de Access to Healthcare Committee, in Amsterdam zijn er verder deze organisaties: ASKV Steunpunt Vluchtelingen, Vluchtelingenwerk, Stap Verder, Here to support, Stichting Kruispost, Dokters van de Wereld, Het Rode Kruis.
——–
Many general practitioners and staff members of general practices are apprehensive about this because they do not know the rules and dread the administration involved. Patients are being refused or receive substandard care, causing their medical problems to worsen.
The term “undocumented” is used for people with a nationality from outside the European Union who do not have a valid residence permit in the Netherlands. This group includes, for example, refugees who have not yet applied for asylum, and people whose visa has expired but have remained in the country, for instance, to work. Because they are entitled to almost nothing in the Netherlands, they often live in distressing conditions. Fortunately, they do have the right to healthcare in the Netherlands.
Many doctors find it unclear what care they can or cannot provide to an undocumented person. There is a very clear answer to this: Undocumented individuals are entitled to all care that is available to regular Dutch citizens. You can use the basic health insurance package as a guideline for this.
The CAK, the Central Administration Office, applies the “Scheme for Uninsurable Foreigners” for this group of patients.
https://www.hetcak.nl/zakelijk/onverzekerbare-vreemdelingen
Through this scheme, part of the incurred healthcare costs can be reimbursed if the patient has no or limited means to pay for the care. Undocumented people cannot take out health insurance and some patients cannot pay for the healthcare costs, or only partially, due to their financial circumstances.
On the CAK website, this scheme is clearly explained for each type of healthcare provider. For general practitioners, it is simple. General practitioner care can always be reimbursed through this scheme. After the consultation, you fill out the relevant form and send it, along with the invoice for the consultation costs, to the CAK. The CAK will refund the amount to you. You can claim 80% of the passerby rate.
The CAK website also explains exactly how cost reimbursement can occur when referring to a pharmacy, hospital, or other healthcare provider.
If you refer a patient to a pharmacy, you refer to a pharmacy with a contract with the CAK. The CAK website lists which pharmacies in your region have a contract with the CAK. Note: this list can change, so always check the most recent version of the list.
You write “CAK” and the country of origin on the prescription. The pharmacy will then claim part of the medication costs from the CAK. Note: The patient must pay €5 per prescription line. And medications that are not reimbursed under the basic health insurance, such as stomach protectors and certain vitamins, are also not reimbursed for undocumented patients.
Also, if you refer an undocumented patient to a hospital, you only refer to a hospital with a contract with the CAK. The website lists which hospitals in your region have a contract with the CAK. Make sure you always check the most recent list on the website, otherwise, the patient may face large bills that he/she cannot pay. The hospital’s financial department determines the patient’s financial situation beforehand and checks whether (a part of) the hospital bill can be sent to the CAK. As a general practitioner, you inform the patient that he/she must ALWAYS first visit the hospital’s financial department before the appointment (can be on the same day). If the patient does not visit beforehand, he/she will definitely receive a bill at home.
The CAK website also provides information about referring to other healthcare providers.
It is beneficial to keep welcoming the patient into your practice to ensure continuity of care.
For care for uninsured EU citizens and Ukrainians, the same rights apply, but a different method is used for CAK reimbursements.
The CAK website features a clear flowchart.
If you have any further questions on this topix, you can contact an organization you know, or the Access to Healthcare Committee. In Amsterdam there are also the following organizations: ASKV Steunpunt Vluchtelingen, Vluchtelingenwerk, Stap Verder, Here to support, Stichting Kruispost, Doctors of the World, The Red Cross